Přečtěte si o Duhové třídě

  • 05. 04. 2023/15:07
  • Veronika Pažinová
Duhová třída na ZŠ Mistra Choceňského

Duhová třída na ZŠ Mistra Choceňského

Pokud chodíte do parku nebo lesíka ke svatému Prokopovi, možná jste si všimli skupinky deseti dětí, která se tam často pohybuje. Vypadá to, že si děti hrají. Hrají a učí se. Jedná se o  Duhovou třídu ze ZŠ Mistra Choceňského. Je věkově smíšená, s menším počtem žáků, založená na principech alternativního vzdělávání a respektujícím přístupu. Paní učitelka podporuje v dětech přirozenou zvídavost a využívá prvky intuitivní pedagogiky.

Každý den se třída vydává na objevnou cestu do přírody. Tam nachází nové podněty k učení, využívá přírodniny  a hlavně je na zdravém vzduchu a v pohybu. To jsou některé z hodnot, které byly stěžejní, když rodiče dětí  hledali učitele a školu, která celý projekt zaštítí.

V knize ŠKOLA ZA ŠKOLOU uvádí její autor Petr Daniš výsledky výzkumů, které dokazují, že učení venku v přírodě přináší uspokojení základních psychologických potřeb dětí, vyšší vnitřní motivací k učení, zlepšené chování  a lepší vzdělávací výsledky napříč předměty.

Nejde tedy jen o výuku prvouky.

V první a druhé třídě je důležité zejména čtení,  psaní a počítání.  I to naši Duháčci zvládají venku. Obrazce, písmenka a čísla si staví ze žaludů, píší prstem na záda, nebo je klacíkem vyryjí do jehličí.

Po takovéto průpravě je pak psaní do písanky ve třídě přirozeným následkem. Někdy žáčci běhají po lese a hledají písmenka, nebo zachraňují žížaly na hřišti.

Protože je dětí ve třídě méně než obvykle, je na každého vidět, každý je zodpovědný za sebe a zároveň cítí spoluzodpovědnost za své kamarády. Menší, smíšený kolektiv podporuje vzájemnou spolupráci, učení se jeden od druhého a umožňuje učení bez známek, prostřednictvím okamžité slovní  zpětné vazby formou popisu. Ve skupině fungují společné dohody, týkající se chování a práce ve skupině. Vyplynuly během prvního měsíce z různých situací a děti zjistily, že dohodnout se, je pro ně přínosem.

Třída využívá výborného vlakového spojení do okolí a několikrát v měsíci podniká i výukové výlety. Učit se písmenka do kukuřičného pole, poslechnout si vyprávění paní spisovatelky o zakletém zámku v Litomyšli nebo prozkoumat sanitu a vrtulník zdravotnické záchranné služby.

Nezbytnou součástí takovéto výuky je partnerská spolupráce s rodiči žáků. Domácí úkoly mají odlišnou formu od těch obvyklých. V rodinách se pravidelně otvírá sdílecí sešit a vypráví o dění ve škole. Proč jsou v něm dnes čísla v rámečcích? Na to si musí děti vzpomenout.

Další novinky

parallax

"Hra je radost. Učení při hře jest radostné učení."

Jan Amos Komenský

Kontakty

  • facebook
Tyto webové stránky ukládají v souladu se zákony na vaše zařízení soubory, obecně nazývané cookies. Odsouhlaste prosím nastavení cookies souborů pro použití webu. Více informací zde.
Nastavení